Uitleg over vitamine D en vitamine B12

Feiten en fabels over vitamine D en vitamine B12

Je lichaam heeft diverse vitamines en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Vitamines en mineralen hebben namelijk een belangrijke rol bij diverse processen in het lichaam, waardoor de vitamines en mineralen onmisbaar zijn voor iedereen die gezond wil leven.

Eén van de essentiële vitamines die jouw lichaam altijd nodig heeft, is vitamine D. Dit is de enige vitamine van alle benodigde vitamines voor het lichaam die je lichaam zelf aan kan maken, waardoor deze vitamine extra bijzonder is.

Ben je benieuwd wat vitamine D voor jouw lichaam doet en waarom deze vitamine zo belangrijk is voor jouw gezondheid? Lees dan alles wat je over deze belangrijke vitamine moet weten in dit uitgebreide artikel.

Vitamine D: één van de essentiële vitamines voor jouw lichaam

 

Vitamine D: een korte introductie

Vitamine D is een verzamelnaam voor twee vormen van de vitamine, namelijk cholecalciferol (vitamine D3) en ergocalciferol (vitamine D2). Cholecalciferol wordt in de huid gevormd en komt van nature in enkele voedingsmiddelen voor.

Deze vorm van de vitamine is sterker dan ergocalciferol, waardoor deze vorm van de vitamine vaker gebruikt wordt in voedingssupplementen met de vitamine. De vitamine erocalciferol wordt geïsoleerd uit bestraalde vetten en wordt op dit moment voornamelijk vervangen door synthetisch of natuurlijk vitamine D3. Dit heeft enkel te maken met de werking van beide vitaminen, want cholecalciferol is sterker dan ergocalciferol.

 

Waarom is vitamine D belangrijk voor onze gezondheid?

Net zoals alle andere vitaminen die ons lichaam nodig heeft, heeft vitamine D een belangrijke rol voor ons lichaam.

Zo is de belangrijke vitamine nodig om calcium dat in voeding zit, in het lichaam op te nemen. Dit calcium wordt vervolgens weer door het lichaam gebruikt om de groei van stevige botten en stevige tanden te stimuleren, maar wordt bovendien gebruikt om ervoor te zorgen dat stevige botten en stevige tanden die eenmaal gegroeid zijn ook stevig blijven. Indirect zorgt de vitamine dus voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden, waardoor de vitamine erg belangrijk is voor ons lichaam.

Heb je namelijk te weinig vitamine D, dan kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met broze botten en gebitsproblemen.

De belangrijkste functies van de vitamine, zijn de volgende:

  1. Het opnemen van calcium en fosfor uit eten, waarbij de vitamine ervoor zorgt dat deze stoffen goed worden opgenomen en vastgelegd worden in botten en tanden tijdens de groei.
  2. Het voorkomen van botontkalking, ook wel osteoporose genoemd.
  3. Het verminderen van het risico op botontkalking of osteoporose op latere leeftijd.
  4. Het reguleren van de celgroei en celdeling, zoals in het immuunsysteem van je lichaam.

 

De vitamine doet dus meer dan het laten groeien en behouden van sterke botten en tanden, want de vitamine heeft in totaal vier belangrijke functies in ons lichaam. Hierdoor is de vitamine zeker onmisbaar voor ons lichaam.

 

Hoe komt vitamine D in ons lichaam?vitamine-d - lekker buiten in de zion

Omdat ons lichaam vitamine D nodig heeft om goed te kunnen functioneren, is het erg belangrijk dat er voldoende van de vitamine binnen komt in ons lichaam. Echter, hoe werkt de opname van de belangrijke vitamine in ons lichaam precies? Meer hierover, lees je in onderstaande tekst.

De vitamine kan op twee manieren opgenomen worden in ons lichaam. Ten eerste kan ons lichaam de vitamine zelf maken. Dit gebeurt onder invloed van zonlicht, waarbij het zonlicht dat op onze huid schijnt ervoor zorgt dat onze huid vitamine D aan kan maken. Kom je dus regelmatig in de zon, dan maakt jouw huid automatisch veel van de vitamine aan. Dit wil overigens niet zeggen dat je de hele dag in de brandende zon moet zitten, want de vitamine kan ook door middel van zonlicht in de huid worden aangemaakt als je jouw huid simpelweg blootstelt aan daglicht. Je hebt dus geen felle zonnestralen nodig, want jouw huid kan de vitamine ook al vormen met een kleine portie daglicht.

Daarnaast kan de vitamine niet alleen door het lichaam zelf aangemaakt worden, maar kun je de vitamine ook binnen krijgen door voedingsmiddelen met de vitamine te nuttigen. Enkele voedingsmiddelen waar veel vitamine D in zit en die dus gerekend worden onder de vitamine D voeding, zijn de volgende:

  1. Vette vis, zoals haring, zalm en makreel.
  2. Vleesproducten.
  3. Eieren.
  4. Halvarine, margarine en bak- en braadproducten, aangezien Nederlandse producenten hier vaak een extra extract van de vitamine aan toevoegen. Alleen in roomboter zit van nature een extract van de vitamine.
  5. Zuigelingenvoeding, kwark- en yoghurtproducten voor kinderen, aangezien Nederlandse producenten hier ook vaak een extract van de vitamine aan toevoegen.

 

De grootste hoeveelheid van de vitamine zit in vette vis, maar ook het nuttigen van de andere vitamine D voeding kan een oplossing bieden voor het binnen krijgen van vitamine D. Wel wordt aangeraden om regelmatig vette vis te eten, omdat dit voedingsmiddel een belangrijke bron voor vitamine D is. Eet je niet voldoende vette vis en compenseer je dit niet door andere voedingsmiddelen met de vitamine te nuttigen, dan kan er een tekort aan vitamine D ontstaan. Meer over een tekort aan de vitamine, lees je in onderstaande alinea’s.

 

Wat is een vitamine D tekort?

Als je te weinig vitamine D binnen krijgt, kun je te maken krijgen met een vitamine D tekort. Een vitamine D tekort is een tekort aan de belangrijke vitamine, waarbij je te maken krijgt met diverse negatieve gezondheidseffecten.

Je krijgt een tekort aan de vitamine overigens niet zomaar, want er is nog geen sprake van een tekort als je slechts één dag of één week te weinig van de vitamine hebt binnen gekregen. Heb je echter voor langere tijd te weinig van de vitamine gehad en krijg je hierdoor te maken met vervelende vitamine D tekort klachten, dan is er sprake van een tekort aan de belangrijke vitamine. Meer over een vitamine D tekort, lees je in onderstaande alinea’s. Zo lees je in onderstaande alinea’s hoe een tekort aan de vitamine ontstaat, wat de vitamine D tekort symptomen zijn en hoe je een vitamine D tekort aan kan vullen.

 

 

Wat is de oorzaak van een vitamine D tekort?

Een vitamine D tekort ontstaat niet zomaar. Kom je namelijk voldoende buiten en nuttig je voldoende vitamine D voeding, dan is het bijna niet mogelijk om een vitamine D tekort te ontwikkelen. Het ontstaan van een vitamine D tekort heeft dus altijd een oorzaak, zoals:

  1. Het te weinig nuttigen van vitamine D voeding, zoals vette vis, vlees en eieren. Eet je deze vitamine D voeding te weinig, dan krijgt het lichaam namelijk te weinig van de vitamine binnen en kan er een tekort ontstaan.
  2. Het te weinig blootstellen van de huid aan zonlicht, bijvoorbeeld omdat je niet veel buiten komt. Wordt jouw huid niet voldoende blootgesteld aan zonlicht, dan kan de huid de vitamine niet vormen en kan er een tekort aan de vitamine ontstaan.
  3. Een combinatie van beide oorzaken, waarbij je zowel te weinig van de vitamine binnen krijgt door middel van vitamine D voeding en jouw huid bovendien te weinig blootstelt aan zonlicht om vitamine D te vormen.

 

In de meeste gevallen van een vitamine D tekort is er sprake van een combinatie van de beide oorzaken, zoals benoemd bij oorzaak drie. Bij de meeste mensen is het dan ook lastig om een daadwerkelijke oorzaak aan te wijzen, waardoor het lastig kan worden om te voorkomen dat er nogmaals een tekort aan de vitamine ontstaat. Als je namelijk niet weet wat de oorzaak van een tekort is, is het ook moeilijker om dit in de toekomst te voorkomen.

 

Risicogroepen voor het ontstaan van een vitamine D tekort

Er zijn enkele risicogroepen voor het ontstaan van een vit D tekort, ofwel groepen mensen die sneller te maken kunnen krijgen met een vit D tekort dan andere mensen. De belangrijkste risicogroepen voor een vit D tekort, zijn de volgende:

  1. Vegetariërs en veganisten, omdat zij vaak een eenzijdig voedingspatroon hebben en dus te weinig vitamine D voeding nuttigen.
  2. Mensen die weinig buiten komen, omdat zij te weinig worden blootgesteld aan zonlicht en dus te weinig vitamine D aanmaken.
  3. Mensen die bedekkende kleding dragen, omdat zij voorkomen dat hun huid blootgesteld wordt aan zonlicht en op deze manier dus voorkomen dat de huid de vitamine aan kan maken.
  4. Ouderen, omdat zij vaak de hele dag binnen zitten en dus te weinig in het zonlicht komen.
  5. Zwangere vrouwen, omdat zij hun vitamines met hun ongeboren kind moeten delen en hierdoor sneller te maken kunnen krijgen met een vit D tekort.
  6. Mensen met een donkere huidskleur, omdat zij meer zonlicht nodig hebben om de vitamine te kunnen produceren in de huid.
  7. Mensen die ongezond en eenzijdig (ofwel niet-gevarieerd) eten, omdat hun eenzijdige voedingspatroon vaak te weinig vitamine D voeding bevat.
  8. Mensen die veel alcohol drinken, omdat hun behoefte aan de vitamine groter is en zij dus sneller te maken kunnen krijgen met een tekort aan de vitamine.
  9. Mensen di een vetvrij of vetarm dieet volgen, omdat zij tevens te maken hebben met een eenzijdig voedingspatroon zonder veel vitamine D voeding.

 

Hoor jij bij één van bovenstaande risicogroepen, of ben je zelfs bij meerdere risicogroepen in te delen? Dan heb jij meer kans om een vit D tekort te ontwikkelen. Houd in dit geval dus goed de vitamine D tekort symptomen in de gaten, zodat je snel kunt reageren als je te maken hebt met een vit D tekort. Daarnaast is het in jouw geval ook niet onwenselijk om extra vitamine D in te nemen, zodat het ontstaan van een vit D tekort voorkomen kan worden.

 

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort?

Als je te maken hebt met een vit D tekort, kun je enkele vitamine D tekort symptomen ervaren.
Welke symptomen je ervaart bij een vit D tekort verschillen per persoon, maar in de meeste gevallen ervaren mensen met een vitamine D tekort wel dezelfde symptomen. Aan welke vitamine D tekort symptomen je een vit D tekort kan herkennen, lees je in onderstaande tekst.

De eerste vitamine D tekort symptomen

De diverse vitamine D tekort symptomen die je kunt ervaren bij een tekort aan de belangrijke vitamine, zijn onder te verdelen in de symptomen die je als eerste ervaart en de symptomen die je na een langer tekort aan de vitamine kunt ervaren.

De symptomen die je het eerst ervaart bij een tekort aan de vitamine, zijn vaak nog niet zo ernstig. Zo kun je in dit geval te maken krijgen met vitamine D tekort klachten als bloedend tandvlees, lusteloosheid, spierpijn, gewrichtspijn en vitamine tekort vermoeidheid.

Deze klachten zijn natuurlijk erg vervelend, maar kunnen ook duiden op vele andere aandoeningen, een kleine vermoeidheid of bijvoorbeeld een griepje. Pas als je in een later stadium van een vitamine D tekort terecht komt en dus langere tijd te maken hebt met een tekort aan deze vitamine, worden de symptomen van jouw tekort duidelijk erger.

 

De latere vitamine D tekort symptomen

Heb je langer te maken met een vitamine D tekort omdat je jouw tekort aan de belangrijke vitamine nog steeds niet hebt aangevuld, dan worden de vitamine D tekort klachten langzaam erger.

Zo kun je in een later stadium van een vit D tekort te maken krijgen met vitamine D tekort klachten als zwakkere botten, angstaanvallen, hyperventilatie, krampen in de spieren, spiertrillingen, een chronisch tekort aan energie en zelfs hartproblemen. Het ontstaan van hartproblemen door een tekort aan de vitamine is zeldzaam, maar als je voor langere tijd met een tekort blijft rondlopen en hier niets aan doet is het zeker mogelijk dat je met deze klacht te maken krijgt.

 

Klachten vitamine D tekort: lastig te herkennen

Voornamelijk de klachten vitamine D tekort die je in het eerste stadium van het tekort ervaart, zijn lastig te herkennen. Zo denken veel mensen op dit moment nog dat ze een beetje moe zijn van school of werk, toe zijn aan vakantie of een griepje op komst hebben. En omdat de klachten vitamine D tekort zo lastig te herkennen zijn, lopen mensen vaak veel te lang rond met een tekort aan de belangrijke vitamine. Hierdoor krijgen zij later te maken met de latere klachten vitamine D tekort, zoals hyperventilatie en chronische vermoeidheid.

Om te voorkomen dat de klachten vitamine D tekort erger worden, wordt aangeraden om bij het langer aanhouden van bepaalde klachten contact op te nemen met de dokter. Heb je bijvoorbeeld lagere tijd te maken met spierpijn en gewrichtspijn en voel je je ook al een tijdje lusteloos en moe? Dan is het beter om je te laten onderzoeken door de huisarts dan met deze klachten rond te blijven lopen, want de kans is in dit geval zeker aanwezig dat je een vitamine D tekort hebt. Om te voorkomen dat de vitamine D tekort symptomen erger worden, wordt dan ook aangeraden om naar een huisarts te gaan en je te laten onderzoeken op een tekort aan de belangrijke vitamine.

 

Hoe kan ik een vitamine D tekort aanvullen?

Heb je inderdaad te maken met een tekort aan vitamine D, dan is het belangrijk om dit tekort aan te vullen. Kies je niet voor vitamine D aanvullen, dan is de kans namelijk groot dat jouw klachten vitamine D tekort erger worden en je zelfs te maken kunt krijgen met hartproblemen door jouw vit D tekort. Omdat je dit natuurlijk wil voorkomen en zo gezond mogelijk wil leven, is het dan ook beter om te kiezen voor vitamine D tekort aanvullen.

Het aanvullen van een vitamine D tekort, kan op twee manieren. Zo kun je jouw tekort aanvullen door vitamine D voeding te eten, maar kun je bij een ernstig tekort ook kiezen voor supplementen met een extract van de vitamine. Meer over beide opties voor vitamine D tekort aanvullen, lees je in onderstaande tekst.

 

Vitamine D tekort aanvullen met vitamine D voeding

Als je er snel bij bent met het ontdekken van jouw vit D tekort en je nog niet te maken hebt met een groot tekort aan de belangrijke vitamine, kun je jouw vitamine D tekort nog aanvullen door vitamine D voeding te nuttigen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door bewust meer vitamine D voeding te eten, maar ook door een dieet te volgen met veel vitamine D voeding. Overigens is het in dit geval ook verstandig om langs te gaan bij de huisarts, zodat hij of zij jou kan ondersteunen bij het vitamine D tekort aanvullen en je goed advies kan geven over het aanvullen van jouw tekort.

 

Vitamine D tekort aanvullen met supplementen

In de meeste gevallen is het niet voldoende om een vit D tekort aan te vullen met vitamine D voeding, omdat vitamine D voeding simpelweg niet voldoende van de vitamine bevat om het tekort echt goed op te lossen. De meeste mensen met een tekort aan de vitamine, worden door de dokter dan ook geadviseerd om supplementen met de vitamine te gebruiken. Supplementen zijn producten als pillen, kauwtabletten en poeders met een grote hoeveelheid vitamine D, die je regelmatig moet gebruiken om voldoende van de vitamine binnen te krijgen en jouw tekort op te vullen.

Ook in het geval van vitamine D tekort aanvullen met supplementen, geldt dat je dit beter in overleg kunt doen met de huisarts. De huisarts weet namelijk precies welke supplementen goed zijn en welke niet en kan je bovendien helpen om jouw tekort aan de vitamine D op te lossen. Supplementen met vitamine D zijn verkrijgbaar bij de apotheek op recept, maar ook gewoon bij de drogist of bij de supermarkt om de hoek. Je kunt dus ook zonder recept jouw tekort aan de vitamine oplossen, maar ook in dit geval wordt aangeraden om wel regelmatig naar de huisarts te gaan om het tekort aan de vitamine in de gaten te houden. Wordt jouw tekort namelijk niet minder met de supplementen, dan kan dit snel opgemerkt worden om eventueel extra stappen te ondernemen om het tekort aan vitamine D op te lossen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *